donderdag 4 april 2013

bijzondere week

Pasen ligt alweer achter ons
een paar dagen waar we stil stonden bij onze Opgestane Heer
samen met Joey keek ik vorige week donderdag avond net als 2,3 miljoen anderen naar The Passion op tv
het bijbelse verhaal werd in een modern jasje weer gegeven en wij vonden dat modern nederlandse liedjes verrassend goed pasten in deze setting

voor degene die het niet gezien hebben zekers de moeite waard tot terugkijken
http://www.eo.nl/evenementen/thepassion/

vrijdag was het Goede Vrijdag normaal gaan we wel naar kerk om deel te nemen aan het Heilig Avondmaal wat we juist ook op deze avond gedenken maar wij sloegen een jaartje over ..de roerige periode waarin we momenteel leven zorgt ookvoor wat worsteling en een avond rust en stil tot je zelf komen vonden we dit jaar gepaster

Pasen geen feest van paaseieren zoeken en woonboulevards bezoeken voor ons maar ons geloof toch wel vorop zettend hadden we goede gezellige dagen .. bezochten wel even een tuincentrum maar heel gericht zochten we naar nieuwe buitenplanten want manlief wil weer het een en ander veranderen ..liepen ook een rondje door het prachtige oostvaardersplasengebied ..wel frisjes maar toch wel lekker om zo te mogen ervaren hoe mooi het dichtbij huis is

1e paasdag gingen we wel naar de dienst een prachtige preek die ons wel flink raakte ..een dienst waarin de kinderen ook hun aandeel hadden en volgend lied door hen gezongen werd ..tranen maar zo prachtig en vol herkenning
http://www.youtube.com/watch?v=A18gfg2hiac

Annet en Dirk kwamen gezellig eten en ik fröbelde een buffetje met sandwiches en wraps salade en broodjes genoeg lekkers dus en voor mijn kcal weer minder maar de laatste week wilde dat toch niet echt de stress werkt daarin wss. wel mee

maar dinsdag gingen / moesten we weer over tot de orde van de dag .. de mannen hadden een afspraak bij de tandarts , helaas kwam Joey zijn afspraak weer niet na maar daar wennen we ook al aan , al blijf ik het lasting vinden dat hij mijn helpende hand afwijst
 ik mocht na mijn ochtendje vrijwilligerswerk naar de fysio en eigenlijk was ik daar wel blij om want vorige week zo maar uit het niets ..tja ik tilde de aardappelbak op het aanrecht.. schoot het in mijn rug ..paar dagen had ik er wel last van en dus was het goed en fijn dat mijn fysio me weer even onder handen nam

dinsdag... eigenlijk ook wel de start van een bijzondere dag ..wereldautisme dag maar heel de week staat in teken van van Autisme http://www.autismeweek.nl/.. door heel het land werd er extra aandacht aan besteed zo ook hier in de regio
in onze plaatselijke bibliotheek was er vanavond een lezing van de schrijfster Sigrid Landman
zij heeft zelf autisme maar ook haar man en dochter hebben een vorm
bijzonder om haar ervaringsverhaal te horen en dat te refelcteren op onze ervaringen met Joey maar herkende er ook wel weer kenmerken van Yerèll* in
Ik had al eerder boeken van Sigrid gelezen en op een humoristische manier deelt ze haar ervaringen met de hedendaagse maatschappij waarin we zo snel oordelen en ieder graag een stempeltje geven maar waarom toch ieder mens is op zijn eigen manier uniek
autisme ..het speelt al zolang een rol in ons gezin ..ritme duidelijkheid allemaal dingen die voor ons zo geintregeerd zijn binnen ons gezin en ik merk dat je er zelf ook gewoon aan gaat wennen en hechten want onverwachte geberutenissen ik moet soms ook wel even "landen"voor ik het aan kan

het is goed dat er deze week meer aandacht voor is want vele medelanders hebben deze aandoening..en vanuit Den Haag word er zo op bezuinigd dat maakt het echt niet allemaal makkelijker dat merken we hier thuis ook wel

tegenwoordig moet alles ook een stempeltje hebben maar weet je dat heel bekende mensen uit de geschiedenis ook een vorm van autisme hadden en het dus geen moderne ziekte is wat soms wel gesuggereerd word..Einstein had ook autisme en ook de 1e president van Amerika  George Washingthon had een vorm van autisme en zo kan ik nog een paar bekende namen toevoegen Shakespeare,  Vincent van Gogh, Mozart en Marilyn Monroe allemaal grote namen waar toendertijd echt niet zo een stempel opgelegd werd als heden terdage
 las van de week ook nog deze link http://www.eo.nl/neo/blog/item/10-autisten-die-de-wereld-veranderden/

maar ook was er deze week weer een discussie dat autisme werd veroorzaakt door de inentingen http://www.nu.nl/wetenschap/3385123/vaccinatie-geen-oorzaak-autisme.html
 pfff wat maken mensen er soms toch een ophef van ..laten we nou gewoon eens met zijn allen proberen om elkaar te accepteren en vooral te respecteren dan kom je denk ik veel verder

inentingen ik heb er na dat Yerèll* na zijn 1e prikken met 3 maanden toendertijd en dat epilepsie liet zien wel heel bewust naar gekeken en ook echt wel bewuste keuzes ingemaakt maar om nu een vingertje te wijzen naar deskundigen door de prikken heeft mijn oudste autisme dat gaat me echt te ver .. ik denk wel dat kleurstoffen en suikers een rol in het gedrag kunnen spelen ... maar daar denken velen ook verschillend over

bewuster eten dat is wat ik al langer probeer maar nu ik aan de lijn doe nog meer veel groente en fruit minder brood en aardappels, pasta of rijst , niet te veel vlees maar meer vis en vegatarische vleesvervangers .. het is een plus voor mijn kilo's maar ook voor het milieu denk ik ..
druk zijn we weer gaande met ons moestuintje ..Alex heeft hem al grotendeels omgespit en de zaden hebben we al bij elkaar verzameld door het koudere voorjaar zit er nog niet veel in de grond maar we maken al wel aanstalte ..een hoekje gemaakt waar we sla en andyvie neerzetten en het eerste rijtje spinazie is gezaaid  met een beetje geluk gaan we binnen 6 weken dus al wel weer van eigen tuin oogsten...

van de week liepen we dus door een tuincentrum maar als je dan alle karren vol geraniums en margrieten ziet staan dan krabbel ik me wel even achter de oren ..15 mei ijsheiligen is nog ver weg en voor die tijd hoef je daar dus niet aan te beginnen heb ik van mijn paps geleerd .. en dat geld ook voor zaaien en poten van  tomaten komkommers sperciebonen e.d. de vorstkans is nog veel te groot en doet je oogst mislukken

tuinen ook een erg fijne afleiding merk ik telkens weer .. maar ook een rondje wandelen of fietsen doet me goed laat het mooiere weer nu echt maar doorzetten het doet me echt goed !!!!

want al is en blijft er veel zorg rondom Joey die gewoon alles even anders beleefd als wij zien en ervaren .. we houden vertrouwen dat het allemaal weer goed mag komen !!!
Hoe en wanneer dat overzie ik even niet maar bij de pakken gaan neer zitten dat is en word het niet
we houden vol !!! want ik ben en blijf er van overtuigd met autism valt goed te leven als je de geode handvatten maar mag en kan krijgen

nu maar eens mijn bedje opzoeken want het is al veel laat ..en morgen mogen we allebei weer aan de arbeid ... morgen ook een speciale datum maar daar lees je dan wel over ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten