vrijdag 19 april 2013

stapje voor stapje

al voor Yerèlls overlijden wist ik het
zijn gedenkmonumentje moest iets worden met mozaiek

het gebrokene in zijn aardse leventje wilde ik verbeelden
maar al was hij meervoudig beperkt zoals dat met een sjiek woord heet
hij leek vaak gelukkig in wie hij was en hoe hij zijn leventje leefde

dus ook was het voor mij al duidelijk dat het geen triest graf"stuk"moest worden maar een kleurrijk geheel dat Yerèll* goed zal verbeelden

voor de rouwkaart koos ik de tekst uit psalm 139
de zon zal voor je schijnen aan de andere kant..God is je komen halen wees vrij en laat je leiden door zijn hand xx

in het gedenkmonumentje komt het allemaal terug

de zon ..de vrolijkheid en openheid die Yerèll* altijd was ondanks alles wat hij moest doorstaan lachte hij ook zo vaak en gunde ons een kopstootje als teken van genegenheid xx

de zon aan de horizon stralend .. het leven wat Yerèll* nu mag leiden bevrijd van alle beperkingen hier op aarde

eerst had ik een kunstenaresse uit ons eigen netwerk benaderd maar zij durfde niet
via internet kwam ik bij een kunstenaresse Sabina Groeneweg in Bleiswijk terecht waar ik ook zelf mee mocht denken wat ik graag wilde en ook de mogelijkheid kreeg om mee te werken
http://www.gedenkmozaiek.nl/gedenkmozaiek.php

behalve gedenkstenen maakt zij ook mamamozaieken ..in haar atelier hingen allemaal dikke buiken als herinnering aan de zwangerschappen van dames die daar een workshop hadden gevolgd http://www.mamamozaiek.nl/

voor haar als kunstenaresse dus wel een mooie combinatie nieuw leven en afscheid nemen 2 hele bijzondere periodes in een mensen leven


afgelopen donderdag was het dus zover
Joey zou eerst met me mee maar hij vond het allemaal te eng en te dichtbij komen nu.. hij durfde niet.. hij heeft wel duidelijk mee gedacht met het ontwerp maar het maken hij wilde/ kon het niet ..Alex kreeg niet zomaar vrij want hij heeft al met regelmaat een dag vrij door alle dokterbezoeken die we hebben op zoek naar de oorzaak van de pijnen die hij maar houd
een heel goede vriendin nam een vrije dag en ging met me mee
heel bijzonder om zo samen dit te beleven en te doen

we kwamen er aan en troffen een vierkante vorm van 60 x 60 al omringd door een groene rand .. het buiten zijn wat Yerèll zo graag deed verbeeldend  ..een halve betonnen bol er op geplaatst en Yerèll*s naam ..meer was er nog niet te zien ..we mochten het zelf allemaal invulling gaan geven
heel bijzonder om dan in ruim 4 uur een kunstwerk met zijn 3-en te maken waar in je zo veel vanjezelf mag leggen ..en je verbonden voelen met je kind/ maatje want mijn vriendin had ook een heel hechte band met mijn boy*
allemaal kliene stukjes glas die steeds meer 1 geheel gingen vormen en echt een prachtig gedenkmonumentje werden !!!!

het was flink emotioneel maar ook gaf het weer een goed gevoel weer een stapje verder naar een mooi plekje op het kerkhof wat ik voor ogen heb..

voor we naar huis reden gingen we daar nog even langs en zoals vaker brak ik dus daar pas echt ..daar op de plek waar ik Yerèll*s lijfje achter moest laten voel ik vaak ook mijn diepste emoties

want wat is toch stil en leeg hier zo vaak in huis
wat mis ik de kroel en zorgmomenten met mijn boy
de geluidjes , de lach gewoon zijn totale zijn in alle aspecten
mijn moederhart huilt en het lijkt alleen maar heftiger te worden

ik ben blij met het gedenkhoekje hier in de kamer
maar kijk ook uit naar het prachtige plekje wat er straks op het kerkhof is..
16 mei gaan ze het wss echt plaatsen
nu moet Sabina het nog gaan voegen en weerbestendig maken
dus het word alleen nog maar mooier

en als de gedenksteen dan geplaatst is kan ik het nog verder "af gaan maken" met grind en de lantaarn ..de knuffels e.d. die er nu zijn gaan dan weg maar ook andere dingen die er de laatste maanden neergezet/ gelegen zijn ze gaan gewoon mee naar huis waar ik ze hier in de tuin een plekje wil geven maar er blijven zekers ook dingen achter ..de vlinder van zijn juffen een heel mooie waardevol symbool.. wees vrij ...
een vlinderboom heb ik hier in de tuin al geplant daarom heen maak ik hier het hoekje xx


Geen opmerkingen:

Een reactie posten