maandag 5 november 2012

hokjes denken

zojuist aan tafel een flinke discussie met zoonlief..
in het vervolg van mijn vorig blog http://yerell.blogspot.nl/2012/11/uitslag.html

toen hij 10 jaar was escaleerde het op de basisschool omdat ze niet met hem om konden gaan op een moment dat hij even heel verdrietig was en zijn onmacht anders dan standaard uitte ..via een acute testsituatie kreeg hij het stempeltje asperger ..iets waar hij het de laatste jaren echt niet mee eens is..

ze plaatsen mij in een hokje en maken alles veel erger dan het is riep hij zojuist weer
in deze maatschappij word je afgerekend op wie je bent als je geen stempel hebt pas je niet zomaar erbij maar dat stempel zorgt er ook weer voor dat alles veel lastiger word

Joey ervaart het werkelijk zo
en dat zit hem soms flink dwars..misschien ook wel terecht
als ik niet vertel dat ik autisme heb dan merken ze het vaak niet aan mij maar ben ik eerlijk en open dan word ik er vaak op afgerekend
ik had en bijbaan bij de plaatselijke super dat ging prima totdat ik er eerlijk voor uit kwam toen had ik binnen paar weken mijn ontslag..
ik had en ander baantje toen ze daar via via hoorden dat ik ass had toen was ik er binnen 1 week uit
een ander word zo op een andere school aangenomen ik moet er zoveel extra gesprekken voor voeren
door dat ik eerlijk vertel aan de rijschool dat ik asperger heb moet ik zoveel extra toetsen doen en rijd ik nu in een automaat ik kan makkelijk schakelen

het zat hem even flink dwars en dat mag ook best
het is ook best moeilijk om op te groeien in deze tijd
de middenweg bestaat niet zomaar meer..je moet een bepaalde eis voldoen voordat je voor soms het onbenulligste in aanmerking komt

wij vinden dat hij het geweldig doet en spraken hem daar op aan..misschien ook wel omdat we ons een beetje zorgen maakten of hij niet te veel hooi op zijn vork neemt momenteel
hij zit in zijn toetsperiode maar is ook met een nieuw baantje gestart doet veel leuke dingen met zijn vrienden
hij wil volmaakt zijn maar dat houd je niet vol
het lijkt zelfs of hij te perfect wilde zijn en een faalangst ontwikkelt..daar wil ik hem voor behoeden
en bovenstaande kwam daar dus uitvoort

misschien plaats ik mijn boy wel in een hokje doordat de psychiater dat bijna 10 jaar terug ook deed
misschien ben ik wel te beschermend voor mijn boy om hem voor de boze buitenwereld te beschermen en houd ik hem dus te klein

maar ik bedoel het juist allemaal zo goed en wil hem zo goed mogelijk in de maatschappij zetten
de maatschappij die zo anders in elkaar zit dan toen ik opgroeide..en ik weet niet of het nu allemaal zo veel beter is
de muziek is zoveel harder dat er ook steeds meer gehoorsproblemen voorkomen
de computermaatschappij zorgt er voor dat we steeds minder contact met elkaar hebben
met geld omgaan is ook steeds moeilijker door de pin weet je niet meer wat je werkelijk bezit
en er word zo makkelijk gezegd heb je het niet dan kan je een lening afsluiten

soms denk ik wel ik wet niet of ik in deze tijd op had willen groeien
met veel plezier denk ik terug aan die goede oude tijd

misschien is dat ook wel hokjes denkend..vroeger was alles beter
deze tijd met computer en telefoon zorgt er ook wel voor dat ik makkelijker contact kan hebben met mijn vriendinnen wonend door heel nederland
zo was er een vriendin en haar man gister bij ons op bezoek..we zien elkaar niet vaak maar de kwalitiet van onze vriendschap is niet minder..de computer zorgt er ook voor dat we regelmatig chat contact kunnen hebben..vanmiddag had ik een vriendin uit brabant aan de lijn heerlijk via de telefoon bijklessen en aan een half woord genoeg mogen hebben omdat onze zoons in een zelfde hokje pasten

sinds afgelopen donderdag pas ik zelf ook in een nieuw hokje..slechterzienden..ik was al bij het regionele ziekenhuis geweest..nu via het oogziekenhuis dus het stempeltje..afgelopen zaterdag via de optici"en een nieuwe bril an laten meten om erger te voorkomen en er het beste van te gaan maken..we vertrouwen er op dat de moderne tijd dus ook wel een betere tijd mag zijn zekers qua gezondheidszorg..
wanrt een paar jaar geleden had ik zekers blind geworden nu kunnen ze dat rekken..

dankbaar dus soms ook wel met de hokjes maatschappij...maar de jongeren moeten dat nog leren en denken er daar misschein over zoveel jaar als ze onze leeftijd hebben ook zo wel over

Geen opmerkingen:

Een reactie posten