vrijdag 26 oktober 2012

gedenken

ik heb gister pas geblogd maar nu al weer een nieuwe op mijn hart..

mss kwam het wel doordat ik een "zusje" uit mijn geloof sprak..
wij hebben verdriet om het gemis van Y* maar er zijn er zovelen die ook stil verdriet hebben
mensen die graag kinderen willen en waarvoor het niet weg gelegd is
ik hoor de laatste weken veel over buiten baarmoederlijke zwangerschappen miskramen vroeggeboortes e.d. het lijkt wel of het steeds vaker voorkomt of mss. is het wel dat we er steeds opener in zijn of delen met een kleiner groepje mensen waar ik dan bij hoor.. in stilte huil ik met deze mensen mee en hoop dat ze ooit nog weer nieuw leven mogen ontvangen...

wat ben ik dan dankbaar dat wij Yer`ell ruim 16 jaar in ons midden  mochten hebben
jaren vol zorg maar zekers ook veel vrolijke en dankbare momenten en daar wil ik op door

in mijn vorig blogje vertelde ik al dat ik voor Yer`ells gedenkmonumentje voor mozaiek wil gaan
de gebrokenheid die dat weergeeft zijn al die aanvallen die mijn boy moest doorstaan..maar al die kleine stukjes steen worden 1 mooi geheel ..en dat mag het nu van Yer`ell* weergeven..hij is nu thuis bij God en danst op de gouden straten..daar wil ik werkelijk van uitgaan ..en wat gun ik het mijn boy !!! xx
ik wil graag iets doen met een zon of zonnestralen..want Yer`ell was bijna altijd vrolijk en van zijn  karakter heb ik erg veel mogen en kunnen leren..hij gaf niet snel op en bleef ondanks al die aanvallen toch gewoon zijn lach aan ons tonen..hoe vaak sleepte hij mij niet door een moeilijke periode heen ..

mijn vechtertje hij gaf niet snel op en heeft velen doen verbazen..
vorige week hadden we ook een afrondend gesprek in het WKZ de plek waar hij in nood 13 jaar lang kwam..een emotioneel maar goed gesprek wel..
maar 1 zinnetje blijft me al heel de week bij..een dokter zei mij..hij leek op zijn moeder..die werkelijk alles voor haar zoon heeft gedaan..als jij niet bovenop al die mensen die voor hem zorgden had gezeten en niet telkens je eigen mening had geuit dan had je al veel eerder afscheid van Yer`ell moeten nemen
nu heb je echt alles wat er mogelijk was voor hem gedaan daar mag je trots op zijn

ik ben niet zo van de complimentjes..geef ze liever aan een ander..zorg niet altijd goed voor mezelf deel mijn liefde graag uit..en dat heeft mijn boy ook gedaan..zijn lach heeft vele mensen overeind gehouden op moeilijke momenten..met zijn lach heeft hij vele mensenharten verovert en dat te weten doet zo goed..

ik merk het nog dagelijks..via via horen mensen dat Yer`ell 7 sept jl. overleden is..en sturen nog een briefje of kaartje ..maar ook op onze dankbetuiging krijgen we veel reacties..nu ook veel herinneringen aan mijn boy van mensen en dat is echt fijn om te lezen..niet altijd wist ik van wat ze me schrijven..en ik krijg ook foto's die mensen in hun bezit hebben en die me nu gunnen of die ze bij hebben laten maken..
het doet me echt goed en dat zijn de kleine zonnestraaltjes die glans aan mijn dag geven..

volgende week is het allerzielen..een dag waar de katholieken altijd aan de overledenen denken...op sherpa is er as. zondag een gedachtenisdienst..daar worden alle namen van de bewoners die dit jaar overleden genoemd..dus ook mijn boy..wij gaan er als gezin heen..zal vast niet simpel worden maar hopelijk wel een fijn en waardevolle dienst..
zo herinner ik me eigenlijk alle diensten op sherpa wel zo puur en vol liefde..dat hoop ik zondag ook te voelen..
maar we staan de komende weken vaker stil in gedenkmomentjes bij onze Yer`ell* op de Amerpoort (de zorginstelling tegenover Sherpa daar waar Yer`ell woonde ) hebben ze rondom allerzielen altijd Noem je naam..en daar werken kunstenaars aan mee..over het terrein staan duizenden lichtjes en je loopt een route over het terrein waar je dus op allerlei verschillende manieren stil staat bij je dierbare ..elke kunstenaar heeft daar een andere vorm voor gekozen..
1 van de kunstenaars die er aan meewerkt hebben wij van dichterbij mogen leren kennen..zij maakt een noem je naam slinger en morgen avond gaan we naar haar atelier om daar met elkaar Yer`ells naam toe te voegen aan de slinger..bij de gedachte word ik al emotioneel maar ik vind het ook fijn en mooi om het zelf te mogen maken..

mijn boy..ik zou hem echt niet zomaar vergeten dagelijks ga ik nog naar zijn plekje op het kerkhof..al weet ik dat hij daar niet lijfelijk is..het is nu nog de plek waar ik graag kom en een bepaalde manier van rust vind..straks hoop ik dat in zijn oude kamertje te vinden..dat moet mijn kline Yer`ell museumpje worden..daar waar ik vele malen per dag aan hem mag en kan denken..hij woont in mijn hart en daar in rrak ik hem nooit kwijt..langzaam aan zal alles wel een plekje krijgen nu lukt me dat nog niet..vele keren per dag denk ik aan hem..en het gemis lijkt steeds meer te worden..

vandaag was ik bij Yer`ells plekje weer samen met Joey ..hij had het buxuhaagje nog niet gezien en keurde het meteen goed..zo krijgt mijn boys laatste rustplaats steeds meer een vorm die we in ons hoofd hebben en stapje voor stapje met elkaar invullen..
we liepen ook nog even langs andere graven van bekenden en zochten de laatste rustplaats van mijn opa en oma die we niet konden vinden..ieder geeft een eigen invulling aan de laatste rustplaats van zijn dierbare..en zo verwerkt ook ieder het op een andere manier

ik vind veel rust in het van me afschrijven..en krijg er ook heel veel  lieve reacties op..die doen me weer zo goed..ben dankbaar dat God mij deze gave heeft gegevenmij manier om mijn boy te gedenken..heerlijk van me afschrijven en over hem en ons vertellen...

vanavond 21.58 is het 7 weken geleden dat ik hem moest loslaten maar het lijkt nog als de dag van gister en oooh wat doet het pijn...

1 opmerking:

  1. http://www.namen-noemen.nl/
    hier vind je meer over het zo bijzondere project waar iedereen welkom is..

    BeantwoordenVerwijderen