dinsdag 19 april 2016

pesten

vanmorgen werd ik wakker met het journal op mijn radiootje naast het bed waarin werd genoemd
vandaag internationale dag tegen pesten

online kwam ik artikel tegen met in een klas van 25 leerlingen worden er gemiddeld 3 gepest

herinneringen kwamen terug
ik ben ook altijd gepest .. op de lagere school op de mavo en omdat er een aantal mee gingen naar de middelbare ging het daar ook door
tot mijn 6e kon ik niet goed lopen dat kwam door een heupdysplasie maar de medici waren toen nog niet zover als nu waar je nu een spreidgipsbroek krijgt ben ik op 6 jarige leeftijd er aan geopereerd lag 13 weken in het zh en omdat er nog geen kinderrolstoelen waren werd ik een kinderwagen rondgereden voor die operatie liep ik als een pinguïn  en nog als ik moe ben na en stuk lopen waggel ik een beetje maar nu lach ik er om !
maar ik heb lang een minderwaardigheidscomplex gehad .. had rossig haar en werd wel na geroepen als vuurtoren vooral in de zomer maanden als het haar door de zon meer roodkleurde
ik heb lang geduimd en daardoor niet het beste gebit .. lang heb ik een beugel gehad en dan ook nog wel zo'n buitenboordmotor zoals die genoemd werd
en toen bleek ik ook nog net als mijn ouders een bril nodig te hebben  .. zodra de contactlenzen inkwamen wilde ik die natuurlijk ook maar omdat mijn lens niet recht stond kon dat niet
ik heb het er echt wel moeilijk mee gehad en voelde me echt heel lang het buitenbeentje maar er waren er toch altijd wel een paar die mij wel accepteerden zoals ik was en wel met mijn optrokken
zij keken niet naar mijn uiterlijk maar waardeerden ook mijn binnenkant

zo weet ik nog heel goed dat 1 van mijn beste vriendinnen op de mavo een meisje was die ook niet door iedereen geaccepteerd werd maar dan door iets heel anders .. zij woonde op de boerderij en daar hingen natuurlijk allerlei luchtjes .. waar ik nu weet dat sommigen als ze op stal mee helpen daarna andere kleding aan doen deed zij dat nooit en werd dus gepest om de geur die ze mee nam
wij trokken steeds meer naar elkaar toe en zijn zelfs 2 zomers achter elkaar op tienertoer geweest wat bewaar ik daar leuke herinneringen aan .. we wilden ook samen naar de zelfde middelbare school maar ik werd niet toegelaten omdat mijn talen niet goed genoeg waren en toen we dus allebei een andere weg insloegen zijn we ook vrij snel het contact verloren .. best jammer want ik weet hoe dierbaar vriendschappen mogen zijn
heb 1 vriendin die ik ondanks mijn verhuizing naar omgeving Rotterdam e alles wat ik al die jaren mee moest maken nooit heb los heb hoeven laten .. die vriendschap koester ik ook !!!

pesten het kan je werkelijk helemaal kapot maken en tot wanhoop drijven .. ook helaas daar ken ik voorbeelden van .. iemand die zo gepest is en niet alleen als kind maar ook op 30 jarige leeftijd binnen het werk dat hij zelf een einde aan zijn leven maakte

binnen mijn eigen gezin ook echt wel pesten mee gemaakt omdat Yerèll* natuurlijk niet het standaard broertje van Joey was .. Joey ook niet het standaard jongetje maar wat is eigenlijk standaard .. een christelijk kinderliedje komt in mijn hoofd .. ik zocht even de tekst op

Ben je groot of ben je klein of ergens tussenin;
God houdt van jou!
Ben je dik of ben je dun of ben je blank
of bruin;
God houdt van jou!
Hij kent je als je blij bent;
Hij kent je als je baalt
Hij kent je als je droevig bent;
Hij kent je als je straalt.
Het geeft niet of je knap bent;
Het geeft niet wat je doet;
God houdt van jou!
Hij is vol liefde.
God houdt van jou!


dit zong ik met mijn jongens .. en heeft mijzelf ook een soort van kracht tot volhouden gegeven

Yerèll zelf had hij niet door dat hij anders was dan anderen en mensen hem daarom nakeken .. hij zat in een rolstoel en wat ben je dan een bekijks voor anderen .. kinderen zijn eerlijk en open en stellen de vragen wel maar volwassenen hebben ogen op steeltjes en kijken je alleen maar na .. mss kunnen wij dus nog wel heel veel van kinderen leren !

pesten het heeft mij ook heel lang onzeker doen zijn en zelfvertrouwen dat is nog steeds niet mijn sterkste kant maar ik mag van mij zelf nu zeggen ik mag zijn wie ik ben met al mijn mankementen !!!!
een uniek mens zoals ieder mens mag zijn !!!!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten